Møt Andrew: Noe har manglet i den norske matreisen
Når du plukker opp en matvare i butikken og leser på emballasjen, kan du finne en del informasjon som sier noe om karbonavtrykket til produktet. Men det er noe som mangler.
Informasjonen sier kun noe om reisen produktet har hatt fra bonden til butikken. Andrew Banks lever entreprenørdrømmen i Yara og hans nystartede avdeling for digital sporbarhet skal sørge for å fylle et informasjonshull i denne kjeden. For hva skjer egentlig før bonden begynner sitt arbeid?
– Et produkt kan egentlig ikke kalles karbonnøytralt eller bærekraftig om man ikke kan spore det hele veien tilbake til kilden, sier Andrew.
– Gjødsel og lignende produkter er en sentral del av næringskjeden, men det har ikke vært mulig å spore karbonavtrykket det har før det ender opp på en gård. Det handler ikke bare om hva et produkt inneholder, men hvor innholdet kommer fra og reisen det har hatt, fortsetter sørafrikaneren.
Eller australieneren? Han er litt delt selv, med oppvekst i Sør-Afrika, Brasil og Storbritannia – og med mye av sitt voksne liv i Australia. Den internasjonale bakgrunnen passer godt i Yara, med ansatte fra mer enn 50 ulike land over hele verden.
Nå har Andrew landet med kone, to barn og to hunder med hus i Mjøndalen og hytte i Telemark.
– Jeg kjøpte hytte før jeg kjøpte hus i Norge, ler Andrew, mens han tusler rundt Hagatjernet med hunden Rocky, en kort tur fra huset han bor i.
– Vi leide hytte i fjellet noen ganger – og jeg elsket det norske hyttelivet. Så vi kjøpte en enkel hytte, uten strøm og innlagt vann. Det var sånn jeg ønsket at det skulle være, fortsetter Andrew, som har fått trugeturer som en ny hobby de siste vintrene.
Kunder vil ha bevis
Norge er det syvende landet han bor i, og Andrews karriere har tatt ham til fire ulike verdensdeler. Mye av tiden har han jobbet med gruvedrift, men arbeidsoppgavene og interessene dro seg stadig mer i retning av digital sporing og bærekraft.
I Yara har han siden 1. april i år vært Director, Digital Sustainability & Traceability.
– Per nå sporer vi ikke produktene våre hele veien. Vi skal bidra til at det som merkes som grønt i butikken, har en sporbar historikk som verifiserer det.
Alle ledd må være bærekraftige om en matreise skal være positiv. Det å kunne bevise at alle steg som er gjort før et produkt ligger i handlekurven er grønne, er sentralt for at forbrukerne kan gjøre bevisste, gode valg.
– Om vi ikke kan bevise at produktene våre er utviklet på en bærekraftig måte, så er sjansen stor for at vi på sikt havner bakpå.
Denne sporingen er moderne skritt i Yaras kontinuerlige utvikling. Yaras gjødsel er et resultat av 120 års erfaring i bransjen. For fortsatt å være en relevant aktør de kommende årene, er endring nødvendig.
– Om vi skal fortsette å være en leverandør man skal kunne stole på, så må vi få på plass digitale løsninger for å spore livssyklusen til produktene våre på en reviderbar og åpen måte.
At gjødselet som tas i bruk er så tilpasset produksjonen som mulig, gjør matreisen både mer effektiv og miljøvennlig.
– Som en start up i et selskap
For å kunne spore reisen til egne produkter, og i den større sammenhengen bidra til en naturpositiv matreise, satser Yara nå tungt på en ny avdeling.
Avdelingen teller nå syv stykker, men de skal vokse til 12 allerede i 2022 og videre til 25 stykker innen utgangen av 2023.
– Vi er som en start up innad i et stort selskap. Det er noe som gir store muligheter til å prøve det vi ønsker og hele tiden teste nye ideer.
Etterlyser flere talenter
– Vi har base i Oslo, men folk sitter i Colombia, Belgia, Finland og Sør-Afrika, sier Andrew.
– Vi skal nå bygge en digital plattform. Vi trenger de med produktbakgrunn, de som har bygget digitale software-løsninger, folk fra start ups eller store selskaper. Det kan være de med business analyse-bakgrunn også, sier Andrew.
At de ansatte har et mangfold av bakgrunner, ser Andrew på som en styrke i Yara.
– Jeg tror mangfoldige team er mer kreative, produktive og åpne for forandring og digital transformasjon. Vi leverer globale løsninger for et globalt selskap, hvor ulike regioner kan ha ulike behov og prioriteringer. Vi må kunne omstille raskt og levere innovative løsninger basert på disse ulike behovene, sier Andrew og legger til:
– Jeg tror vi ville risikert å levere både saktere og med en «gruppetenkning» om vi ikke hadde alle disse ulike perspektivene som utfordrer hvordan vi gjør ting.
Imponert over oppfølgingen
Selv er Andrew egentlig geolog. Men i løpet av en karriere med mange geografiske og tematiske svinger, har han en bred bakgrunn som leder for den nye Yara-avdelingen.
Selv ble han klar over Yara og hva de drev med da han jobbet i det Yara-tilknyttede selskapet Orica i Australia.
– Jeg søkte på jobben i slutten av 2019 og var på intervju rett før jul. Så fløy jeg hjem til Australia og tok med familien hit i februar, smiler Andrew.
– Møblene våre var en av de siste leveransene som kom før pandemien stengte ned grensene. Så det var jo en spesiell tid å begynne i ny jobb i et nytt land på.
– En ting jeg likte med Australia, som også kjennetegner Norge, er at folk er mye utendørs. Jeg tror jeg aldri har sett så mange mennesker på tur noe sted.
Kona fikk seg raskt jobb i Oslo, mens barna på 12 og 16 har funnet seg til rette i norsk skole.
– Klassen deres nyter godt av å ha fremmedspråklige i klassen, men de prater jo engelsk med australsk aksent, ler Andrew.
Selv har han engelsk som arbeidsspråk og må erkjenne at han henger litt bak resten av familien når det gjelder å lære norsk.
– Yara er jo et internasjonalt selskap. Men samtidig som det er stort, så har jeg vært imponert over hvor gode de har vært til å følge opp enkeltansatte. Spesielt under Covid. Jeg var aldri bekymret for rollen min eller satsingen til selskapet, sier Andrew.
– Og nå som jeg er med på å bygge opp en ny avdeling, så har vi både masse fleksibilitet og støtte. Det er et bra sted å være.
Les flere historier
Med hele verden som arbeidssted
Eventyrlyst, nysgjerrighet og drømmen om å bli diplomat har tatt Tizita Sileshi over hele verden.
Les artikkelenIngen mangel på muligheter
Alexanders karriere i Yara har bestått av en lang rekke fabelaktige muligheter.
Les artikkelenBærekraft som en sentral del av driften
Hva er nøkkelen til å gjøre bærekraft til en integrert del av forretningsdriften? Møt Bernhard og Aino.
Les artikkelenForer verden fra dataskjermen
Det er som Data Scientist i Yara han har funnet denne jobben. Møt Isak.
Les artikkelenNok mat for både fornuften og følelsene
Å kunne bryne seg på stadig større og mer komplekse utfordringer, samtidig som man bidrar til en bedre verden. Møt Marte.
Les artikkelen