Møt Tizita: Med hele verden som arbeidssted

Eventyrlyst, nysgjerrighet og drømmen om å bli diplomat har tatt Tizita Sileshi over hele verden. Fra oppvekstens gater på Grünerløkka til Geneve, Brüssel, London og Addis Abeba i Etiopia. En tilfeldig jobbannonse fikk henne til å skrote hele planen om departementsjobb til fordel for Yara.

Tizita Sileshi, Food Chain and Sustainability Director
Tizita Sileshi, Director of Food Chain and Sustainability i Yara 

Vårsolen skinner over bodene på bondens marked i nabolaget Vila Madalena denne lørdagen i oktober, kun et steinkast fra hjemmekontoret til Sileshi i Brasils største by.

På markedet bugner det av frukt, grønnsaker, stinkende oster og ferskbrent kaffe – solgt direkte til kunden fra bonden selv. Her er veien fra kaffeplantasje til kjøpernes rykende ferske kaffe latte kortere enn det vi er vant med i Norge.

Det har gått ett år siden hun pakket kofferten og flyttet fra Oslo til millionbyen São Paulo.

– Helt siden jeg var liten, har jeg vært interessert i verden og samfunnet vårt. Drømmen har alltid vært å oppleve nye og ulike kulturer over hele verden. 

Råvarenes reise er grunnen til at Sileshi bor og jobber i Brasil. Hun jobber i et av Norges mest globale selskap, som står bak en av verdens viktigste oppfinnelser: mineralgjødsel. For Yara og Sileshi handler alt om bonden – at matjorden er sunn, næringsrik og bærekraftig.   

Tizita i bondemarked

– Bærekraft, slik vi ser det, består av tre «P-er»: planet, people og prosperity. Mange glemmer det siste, men husk at skal bærekraftige tiltak lykkes, må de være økonomisk lønnsomme for bonden også, forteller hun og gir et eksempel: 

– Jeg er veldig glad i kaffe, og det er også mange andre i verden. 

– Det gjør at etterspørselen etter kaffe er enorm. Likevel vet vi at det er mange kaffebønder som så vidt klarer å overleve på de inntektene de får inn. Hvordan har det seg at det er så ineffektivt for bøndene? 

En fundamental problemstilling i mange land er tilgangen på mineralgjødselet Yara produserer og tilgang på kapital til å kjøpe gjødselet. Det kan være så enkelt som at når bøndene trenger gjødselet, har de ikke nok penger og må prioritere for eksempel bruke pengene på skole til barna. 

– Kan vi da finne en løsning sammen med bondens kunder, slik at bonden betaler for gjødslet i tide til anvendelse og kan betale tilbake gjennom kaffebønnene de tilbyr kundene? Eller om problemet er logistikk og tilgang til gjødsel der bonden befinner seg, kan vi da se etter alternative løsninger i samarbeid med aktører i kaffeverdikjeden, en løsning som krever at vi tenker utenfor «boksen» og er lønnsomt for all involverte, inkludert bonden, forklarer Sileshi. 

MINERALGJØDSEL: Den norske innovasjonen renges som den viktigste enkeltstående oppfinnelsen innen global helse. Det estimeres at hele 2,7 milliarder liv har blitt reddet takket være mineralgjødsel. 
Mineralgjødsel: Den norske innovasjonen regnes som den viktigste enkeltstående oppfinnelsen innen global helse. Det estimeres at hele 2,7 milliarder liv har blitt reddet takket være mineralgjødsel. 

En enorm reise 

For seks år siden var det nettopp disse problemstillingene 36-åringen fra Oslo tok fatt på da hun begynte i Yara. Først på hovedkontoret på Skøyen i Oslo, så i Sao Paulo, da hun søkte seg til stillingen som Director of Food Chain and Sustainability med mulighet til å bo og jobbe i utlandet.

– Det er veldig spennende, og jeg har gjort det i seks år nå. Det er et tegn på at jeg synes det er veldig gøy. 

– Jeg ser progresjonen også, både for meg selv karrieremessig, men også hvordan det har utviklet seg i selskapet. Avdelingen er en viktig pilar i Yaras strategi og godt ankret og integrert i de ulike landene vi jobber med. 

Da Sileshi begynte, var det kun henne og sjefen hennes som jobbet med å kartlegge bøndenes utfordringer, hva slags behov matindustrien har og hva de behovene krever av bøndene. 

Nå har hun ansvaret for denne næringskjeden i det Yara kaller Americas, som strekker seg fra Canada i nord til Chile i sør, og med kolleger med ansvar over landene i Europa, Asia og Afrika. 

– Det er en enorm reise på kort tid, og det er jeg veldig stolt av, om jeg får lov å si det selv, sier Sileshi. 

Diplomatdrømmen 

Men det var ikke åpenbart at det var Yara og matindustrien som skulle bli karriereveien for Sileshi. Hun er utdannet samfunnsøkonom med en master i afrikanske studier – med et klart mål om å bli diplomat, reise verden rundt og bygge internasjonale relasjoner. En ørliten tvil ble plantet da hun utvekslet til London under masterstudiene. 

Tizita i bondemarked i Brasil

– Jeg begynte å stille meg selv noen kritiske spørsmål – er det egentlig dette jeg vil? Men jeg fortsatte å følge den drømmen jeg hadde satt meg, selv om jeg begynte å tvile. 

Planen etter hun hadde fullført masteren i London var å være hjemme i Norge noen år og jobbe i departementet før hun pakket kofferten og reiste videre til nok et ukjent land. 

– Slik gikk det ikke, forteller Sileshi med latter i stemmen. 

– Da jeg søkte jobber, var det en venninne som sendte en jobbannonse for en ledig stilling i Yara, og jeg tenkte: Oi, så kult! Jeg ante ikke at denne typen rolle fantes! Etter å ha lært mer om Yara, skjønte jeg at denne jobben måtte jeg få. 

Følelsen av å gå inn i noe stort, komplisert og internasjonalt var det som trigget henne mest med jobben. 

– Du har hele verden som arbeidskontor og kollegaer fra overalt. Det er det beste med Yara. Jeg har møtt så mange ulike mennesker som jeg ser opp til, som jeg har lært av på godt og vondt. Og jeg har møtt noen av mine nærmeste venner i Yara.